Culorile multiple ale teatrului și ale filmului se împletesc în universul artistic al Ioanei Cheregi, dând naștere unei palete de experiențe fascinante. Curiozitatea și pasiunea ei pentru explorare sunt sursele unei călătorii artistice încântătoare și pline de învățăminte. În interviul următor veți afla mai multe despre maniera în care această actriță și regizoare își conturează drumul în lumina scenei și a ecranului.
Claudiu Neacșu: Cariera dumneavoastră în lumea teatrului și a filmului este diversificată și plină de succese. Ce vă motivează să explorați atât de multe domenii artistice?
Ioana Cheregi: Mereu am fost deschisă la noi provocări și noi modalități de abordare artistică. Cred că este important pentru dezvoltarea ta ca și artist să nu ai preferințe certe, să îți permiți să le preferi pe toate în același timp. Aici mă refer în aceeași măsură și la teatru, în toate formele lui (comedie, dramă, dans, concert, performance) dar și la film, reclame, colaborări de imagine, radio, dublaje voci și tot ce mai întâlnește un actor.
Claudiu Neacșu: Cum a influențat experiența de lucru cu personalități precum Cristi Popescu, Cristi Juncu, Gigi Căciuleanu și Radu Nica evoluția dumneavoastră ca actor?
Ioana Cheregi: Cred că ei sunt cei care au pus bazele felului meu de a fi, ca și actor. Sunt creatorii cu care m-am întâlnit la începuturile mele, încă din studenție. Asta face ca amprenta lor să fie una mai puternică, dar sigur că fiecare om pe care l-am întâlnit în evoluția mea artistică a avut rolul său. Exact cum nu aș putea spune, pentru că nu știu cum ar fi fost fără ei.
Claudiu Neacșu: Deschiderea teatrului independent Studio Act în Oradea a fost o inițiativă curajoasă. Ce provocări ați întâmpinat și ce satisfacții v-a adus această experiență?
Ioana Cheregi: Eh, tineri și inconștienți. A fost o perioadă agitată dar superbă. Deja eram angajată la Teatrul de Nord din Satu Mare. Provocarea a fost ca 5 oameni să facă tot ceea ce face o echipă întreagă într-un teatru de stat. De la renovat sala pe care o aveam (zugrăvit, montat ștăngi, legat cabluri la dimmer de lumini) la montat decor, tăiat bilete, făcut promovare, mers la festivaluri, jucat, demontat, condus, le-am făcut pe toate. Satisfacțiile erau pe măsură. Făceam toate lucrurile astea cu plăcere. Era o distracție și un mod plăcut de a petrece timpul împreună și de a ne dezvolta împreună. Cea mai mare satisfacție a fost că Neil LaBute (dramaturg american) a făcut parte din echipa noastră. Dintr-o insuficiență financiară, l-am contactat pe Neil LaBute, punându-l la curent cu situația noastră și cu faptul că ne dorim ca prima noastră premieră să fie cu un text de-al dânsului, Reasons to be pretty. Dramaturgul a fost de acord să ne cedeze drepturile de autor cu o condiție, să îl ținem la curent cu evoluția spectacolului. Făceam constant schimb de e-mailuri. Spectacolul a fost un succes atât în Oradea cât și în alte orașe unde am jucat (București, Galați, Târgu Mureș). Din păcare pandemia a dus la desființarea acestui teatru independent.
Claudiu Neacșu: Cum vă simțiți atunci când vedeți că munca dumneavoastră este recunoscută prin premii precum cel pentru cea mai bună actriță la Festivalul de Teatru Scurt din Oradea sau premiul pentru interpretare feminină la Festivalul din Târgoviște?
Ioana Cheregi: Premiile nu sunt importante, decât atunci când le iei : )) Glumesc! E o bucurie și o onoare. Cumva, e o apreciere exterioară de care uneori ai nevoie. Cu toate astea, nu le consider neapărat relevante. Meseria noastră este una foarte subiectivă. Cum poate cineva să decidă că un actor e mai bun decât altul? E un cumul de factori care duc la înmânarea acelui premiu, dar în nici un caz nu este o certitudine.
Claudiu Neacșu: Ce ați învățat din colaborările în diferite filme, cum ar fi „Billion Star Hotel” sau „The Secret of Pin-Up Island”, și cum v-a influențat această experiență abordarea în teatru?
Ioana Cheregi: Din orice experiență înveți enorm, dacă vrei și esti disponibil, bineînțeles. Alecs Năstoiu, regizorul celor două filme, este un „cool-boy” cu care poți să lucrezi foarte bine, deschis la propuneri. The Secret of Pin-Up Island, chiar în luna februarie a avut premiera în America. Este primul film românesc selectat la Boston Science Fiction Film Festival, cel mai vechi festival de film SF din SUA. Din aceste proiecte cred că am învățat că orice se poate, că visele devin realitate, ambele filme fiind făcute în regim independent. Din punct de vedere profesional cel mai mult am învățat din proiectul Valea orbilor, regizor Ion Ionescu. La acest proiect am avut ocazia să petrec 30 de zile pe platoul de filmare chiar dacă personajul meu avea doar 9 zile de filmare. Am fost mereu lângă regizor, lângă video assist și am înmagazinat tot ce se putea.
Claudiu Neacșu: Implicarea dumneavoastră în proiecte dedicate adolescenților, cum ar fi Focus Youth și Teatru SMArt, reprezintă o formă de responsabilitate socială. Ce vă motivează să vă implicați în astfel de inițiative?
Ioana Cheregi: Cea mai mare motivație este rezultatul final. Aici nu mă refer neapărat la calitatea actului artistic, ci la transformarea adolescenților pe care îi am în preajmă. Cred că teatrul și dezvoltarea prin teatru este o formă de exprimare de care tinerii au nevoie. Devin mai conștienți de ei, de ce se întâmplă în jurul lor, de calitățile lor, de ce anume ar putea îmbunătăți. Devin mai curajoși și mai plini de încredere în a încerca ceva nou, a greși, a încerca din nou, ca în cele din urmă să reușească.
Claudiu Neacșu: Cum ați reușit să vă mențineți proeminența într-un mediu artistic competitiv și în schimbare constantă, cum este cel al teatrului și filmului din România?
Ioana Cheregi: Sunt mereu deschisă, optimistă și pro orice e nou și se dorește a fi încercat. Sigur, asta nu înseamnă să sunt pe placul oricărui creator. Nici nu cred că ar trebui să fiu. Suntem diferiți, privim lucrurile diferit. Asta nu înseamnă că nu ne putem susține și admira reciproc, chiar și de la distanță. Un alt aspect de care cred că avem nevoie, sunt discuțiile, dezbaterile constructive. Cu cât mai diferite sunt părerile, cu atât mai bine.
Claudiu Neacșu: Care a fost cea mai mare provocare pe care ați întâmpinat-o în cariera dumneavoastră artistică și cum ați depășit-o?
Ioana Cheregi: Nu cred că am avut…sau, dacă am avut, nu am conștientizat-o.
Claudiu Neacșu: Postarea jurnalelor de repetiții pe rețelele sociale vă aduce mai aproape de public. Cum resimțiți acest aspect al interacțiunii cu fanii și cum credeți că influențează el percepția asupra muncii dumneavoastră?
Ioana Cheregi: Habar nu am. Încă testez și eu terenul. Scopul meu este să îi aduc mai aproape de teatru. Să îi fac să vadă și ce e în spatele reprezentațiilor. Îmi doresc să creadă despre teatru că e cool, nou, la modă, diferit și provocator. Că nu e menit să răspundă întrebărilor, ci să ridice întrebări.
Claudiu Neacșu: În lumina experienței și a succeselor dumneavoastră, care ar fi sfatul principal pe care l-ați oferi unui actor sau o actriță aflat la început de carieră în acest domeniu?
Ioana Cheregi: Să se înconjoare de oameni de la care are ce învăța. Să ia de la fiecare ce e mai bun. Să fie cu antenuțele deschise și întinse. Să fie serios, neobosit, să se provoace constant. Să gândească de două ori dar să nu își neglijeze impulsul.
Să încerce o dată și încă o dată și încă o dată și încă…