Cum ar trebui să fie școala?

Claudiu Neacșu

Vreau să citiți acum ceva extraordinar. Mesajul acesta este cam lung, dar veți vedea că merită să îi acordați atenție. Nu știu dacă ați auzit despre un om cu numele Kim Peek. Din păcate, el nu mai este în viață. Însă, în timpul în care el a trăit, a reușit să îi uluiască pe toți cei care l-au cunoscut. Dacă veți căuta pe google numele lui, veți găsi mai multe detalii. Eu vă zic acum pe scurt cam ce anume m-a impresionat la Kim Peek: capacitatea lui (absolut stupefiantă și inexplicabilă) de memorare. Nu intru acum în detalii. Le veți găsi pe google.
Eu vă spun doar așa, ca exemplu: dacă i-ați fi dat lui Kim Peek, să spunem, o carte cu toate codurile poștale din România, Kim Peek ar fi citit O SINGURĂ DATĂ cartea cu codurile poștale, apoi, dacă l-ați fi întrebat după mai mulți ani care este codul poștal al unui sat oarecare din România, el ar fi reușit să vă spună fără greșeală și fără ezitare codul poștal al acelei localități. Și nu doar un cod poștal v-ar fi reprodus din memorie, ci absolut toate codurile pe care le-a citit O SINGURĂ DATĂ. Mai mult, iată cum citea Kim Peek o carte și o memora cuvânt cu cuvânt, după O SINGURĂ CITIRE: el citea câte două pagini în același timp. Cu un ochi citea o pagină, iar cu celălalt ochi citea cealaltă pagină. Și citea ÎN ACELAȘI TIMP ambele pagini, timp de circa ZECE SECUNDE. În cele zece secunde, Kim Peek memora tot ceea ce citea în cele două pagini, pentru totdeauna, cuvânt cu cuvânt, virgulă cu virgulă. Și să nu credeți că el avea implantat un calculator în creier. Oamenii de știință au vrut să afle secretul capacității lui incredibile de memorare, însă nu au reușit, nici măcar după ce au folosit un RMN și i-au studiat creierul.
Kim Peek este singurul caz de acest fel descoperit în istorie. Eu nu mai știu să fi existat un alt om la fel ca el. În afară de Kim Peek, toți, dar absolut toți oamenii, au nevoie de tot felul de metode și de trucuri pentru a reuși să memoreze o anumită cantitate de informații. Altfel spus, dacă cineva vrea să învețe pe de rost câteva pagini sau câteva cărți (pentru examene sau pentru orice alt scop), trebuie să facă eforturi de memorare intense și foarte bine organizate. Chiar și cei mai mari savanți ai lumii sunt, pe lângă Kim Peek, handicapați în ceea ce privește capacitatea de memorare. Asta e realitatea. Kim Peek NU avea nevoie să citească de mai multe ori informațiile, pentru a le memora. El le citea O SINGURĂ DATĂ, apoi și le amintea LA PERFECȚIE, pentru tot restul vieții. Kim Peek a citit O SINGURĂ DATĂ cam zece mii de cărți, din diverse domenii, cărți pe care le-a memorat cu punct și virgulă. Și le-a memorat fără să facă niciun efort de memorare! Acesta este marele miracol care mă face să mă extaziez. Ce fel de creier avea Kim Peek? Sau care este marele secret al creierului lui Kim Peek?
Oricum, dacă mă uit la metodele de predare care se folosesc în școli, nici nu mă miră de ce așa de mulți elevi au ajuns să urască activitatea de învățare. Sistemul de învățământ este departe de ceea ce ar trebui el să fie, de fapt. Mulți profesori doar le cer elevilor să memoreze o cantitate de informații. „Pentru ora următoare, aveți de învățat această lecție.”. Și atât. Catastrofă!
Adevărul trist este că elevii (și mare parte dintre studenți) habar nu au CUM să învețe. Și mai trist este că niciun om (dintre cei aproape 7 miliarde de oameni ai planetei) nu are capacitatea de memorare a lui Kim Peek. Probabil că, după zeci, sute sau mii de ani, adică după ce știința va evolua extrem de mult și va afla mult mai multe mecanisme ale funcționării creierului uman, această știință ne va oferi căi prin care să putem memora precum Kim Peek. Însă, până atunci, sistemul de învățământ este (pentru elevi și studenți) un fel de mecanism de tortură, un fel de „sperietoare” care îi ajută mai mult să urască școala. Sistemul de învățământ nu oferă nici măcar o metodă care să le permită studenților și elevilor să vadă dintr-o cu totul altă perspectivă învățarea și memorarea și să îi ajute să utilizeze cât mai multe trucuri prin care să „fenteze” oarecum handicapul acesta pe care îl avem toți, dacă e să ne comparăm cu Kim Peek. Să nu se supere nimeni pe mine, dar unii profesori parcă au impresia că toți elevii și studenții sunt un fel de Kim Peek…, cerându-le să memoreze tone de informații, fără să țină cont de faptul că doar un sigur creier (cel al lui Kim Peek), reușea să memoreze totul și orice, doar din plăcere, fără nici cel mai mic efort. Realitatea este că noi, oamenii, avem un creier care caută mereu zona de confort, adică fuge de efort și de durere, respectiv fuge de munca aceea neplăcută de toceală a lecțiilor pe care ni le predau profesorii la școală. Și, dacă mintea nu găsește plăcere în ceea ce face, nu va da randament… Așa că haideți să nu ne mai mirăm atunci când aflăm ce rezultate slabe obțin mulți elevi și studenți la examene.
Sistemul de învățământ m-a torturat și pe mine, cu ani în urmă. Nici eu nu sunt un fel de Kim Peek, așa că am căutat mereu să ocolesc handicapul acesta al capacității reduse de memorare. În timpul facultății, cu scopul de a scăpa de tortura aceasta a tocelii zecilor și sutelor de pagini pe care le aveam de învățat pentru examene, am făcut mari eforturi să pun la punct un sistem care să mă ajute să memorez tot felul de informații, dar fără metoda obișnuită a tocelii. Am căutat să aflu care este acea metodă prin care să memorez mult mai ușor, mult mai plăcut și mult mai eficient. Și uite așa am stabilit un sistem de învățare și memorare care mie mi-a folosit foarte mult. Și nu doar pentru mine e de folos acest sistem de studiu, ci și pentru toți elevii și studenții care au nevoie să memoreze cât mai repede și cât mai ușor tot felul de informații, pentru tot felul de teste sau de examene. Abia după ce m-am convins eu că metoda funcționează, am decis să o scriu într-o carte. Iar cartea aceasta se adresează tuturor elevilor și studenților. Și nu doar lor.
A, da, ar fi existat un singur om care nu avea nevoie de cartea aceasta. Numele lui era… Kim Peek. Însă Kim Peek nu mai trăiește. În rest, toți, dar absolut toți oamenii, au nevoie de o metodă care să îi ajute să învețe și să memoreze mai ușor, mai plăcut, mai eficient.
După ce considerați și dvs. că aveți nevoie de cartea cu metoda de memorare pe care eu am pus-o la punct, intrați acum pe linkul http://www.librariacoresi.ro/shop/product/metoda-celor-cinci-costume-ghid-de-invatare-rapida-1415



Our Score
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Next Post

Gândacul invizibil nu atacă perele

mar nov. 24 , 2020
Vizualizări: 93 Claudiu Neacșu Prozator GÂNDACUL INVIZIBIL NU ATACĂ PERELE Rolim privi cu satisfacție la lada pe care i-o adusese Alred, băiatul care lucra pentru culegătorul de pere. Lada era fabricată din lemn care începea să se desfacă în bucăți în unele locuri. Însă astfel de detalii nu mai contau. […]

Categorii

Articole recente

Translate »