Ce își dorește Omul Simplu



Omul Simplu își dorește să trăiască o viață îndestulată, sigură și liberă. Oare cine ar putea să spună că această dorință este absurdă, exagerată sau de prost gust? Nimeni, desigur.

Prosperitate, siguranță, libertate: iată cele trei deziderate ale Omului Simplu.

„Să am tot ceea ce îmi este necesar și să mă bucur în libertate și siguranță de ceea ce am.” Aceasta este adevărata ideologie pe care fiecare Om Simplu o poartă în interiorul său.

Evident, de-a lungul istoriei, cele trei aspirații au avut de-a face cu tot felul de piedici sau provocări, în funcție de epoca în care Omul Simplu și-a dus existența.

Astfel, în urmă cu foarte mult timp, în preistorie, atunci când Omul Simplu era nevoit să plece zilnic la vânătoare pentru a-și asigura cele necesare supraviețuirii, el nu ar fi putut să afirme răspicat că stilul său de viață este unul sigur. Pericolele îl înconjurau la tot pasul. În timp ce el era la vânătoare și încerca să captureze prada care urma să devină hrana sa și a familiei sale, animalele sălbatice puteau foarte ușor să îl transforme pe el în pradă, apoi în hrană necesară pentru supraviețuirea lor. Omul Simplu din acele vremuri se bucura de libertate, însă nu la fel putea spune despre siguranța sa. În ceea ce privește prosperitatea, aceasta depinde de numărul de animale pe care reușea să le doboare în timpul vânătorii.

Pornind din negura preistoriei, lumea a evoluat, iar Omul Simplu a constatat că un alt om, dotat cu destul de multă ambiție, a devenit Omul De La Putere. Din acel moment, Omul Simplu s-a aflat într-o poziție inferioară (cea de jos, pe scara socială), iar Omul De La Putere s-a situat într-o poziție superioară (cea de sus, tot pe scara socială).

În epoca sclavagistă, dacă se întâmpla ca Omul Simplu, în împrejurări nefericite pentru el, să ajungă sclav, Omul De La Putere avea drepturi totalitare asupra sa. Omul Simplu sclav nu mai avea libertate. El nu mai avea nici siguranță, fiindcă stăpânul său (Omul De La Putere) îi putea face orice fel de rău voia el, chiar și răul de a-i lua viața. Omul Simplu sclav nici măcar de prosperitatea sa nu mai putea să fie sigur. El trebuia să fie mulțumit cu ceea ce îi oferea stăpânul.

Pentru Omul Simplu ajuns sclav nu exista loc de negociere. El putea să iasă din condiția de rob numai dacă stăpânul său (Omul De La Putere) decidea asta. O altă cale pentru redobândirea libertății Omului Simplu ajuns sclav era sabia. Prin utilizarea forței, se puteau inversa rolurile. Omul Simplu putea să ajungă foarte repede în locul Omului De La Putere, iar Omul De La Putere ajungea, desigur, în condiția de sclav. Sabia și numai ea era cea care putea să ducă la o astfel de inversare.

În zilele noastre, noțiunea de „sabie” este ceva mai nuanțată, în sensul că, de cele mai multe ori, Omul De La Putere nu mai trebuie să utilizeze în mod direct represiunea fizică pentru a-și menține poziția dominatoare. Există alte mecanisme folosite în acest scop, mecanisme foarte fine și care țin de manevrarea cu abilitate a comportamentului uman. Un întreg arsenal psihologic a fost conceput pentru dobândirea și utilizarea cât mai îndelungată cu putință a instrumentului magic numit Putere. Prin manipulare, propagandă și dezinformare, Puterea poate fi cucerită și păstrată, în foarte multe cazuri, fără utilizarea la propriu a „sabiei”. Bineînțeles, după ce se dovedește că propaganda, dezinforma-rea și manipularea nu îl mai pot țintui pe Omul Simplu în rolul de dominat, Omul De La Putere recurge la „sabie”, adică la mijlocul care în timpurile contemporane echivalează cu trupele de represiune antrenate să îi disperseze pe manifestanții adunați în stradă.

Și totuși, în prezent, Omul De La Putere nu ar trebui să ajungă niciodată să se servească de ceva din ceea ce reprezintă „sabia”, dacă el ar avea grijă să utilizeze Puterea în așa fel încât Omul Simplu să primească ceea ce își dorește: prosperitate, siguranță și libertate. Ce motive ar avea Omul Simplu să lupte pentru a-l doborî pe Omul De La Putere, dacă Omul De La Putere este corect față de Omul Simplu, satisfăcându-i acestuia toate așteptările și uzând într-un mod înțelept, rațional, în spiritul dreptății și echității, de instrumentul uriaș numit Putere?

De fapt, dacă Omul De La Putere dorește să fie sigur că nimeni și nimic nu îl va clinti din poziția superioară în care se află sau că niciodată nu îi va fi amenințat acest status dobândit poate cu mari sacrificii, nu are altceva de făcut decât să se aplece cu sinceritate asupra aspirațiilor, deloc prea ambițioase, ale Omului Simplu. Omul De La Putere nu are nevoie nici măcar de manevrarea a tot felul de construcții ideatice de felul „stânga”, „dreapta”, socialism, liberalism, conservatorism etc. El trebuie doar să exploateze din plin Puterea, adică mijlocul pe care îl are deja la îndemână, în așa fel încât pe Omul Simplu să îl mulțumească, zi și noapte, maniera în care guvernarea se exercită asupra lui.

Omul De La Putere are la dispoziție Puterea, respectiv calea care îi aduce putința de a realiza ceva. Ar fi un non-sens să deții Puterea și să afirmi că este peste puterile tale să îndeplinești un obiectiv legat de știința guvernării. Dacă poți să faci ceva și nu faci, înseamnă că nu vrei să faci. Omul Simplu își dorește prosperitate, adică un salariu decent, dacă este salariat, sau profit cât mai mare, dacă este afacerist. El se așteaptă ca Omul De La Putere să pună la punct absolut toate mecanismele prin care salariul să îi asigure cu adevărat un nivel decent de trai sau, dacă a apucat-o pe calea antrepre­noriatului, să îi ofere din plin cadrul legal necesar dezvoltării nestingherite a unei afaceri prospere.

Omul Simplu are aceleași așteptări și în ceea ce privește siguranța și libertatea lui. Dacă Omul De La Putere se comportă în așa fel încât Omul Simplu constată că locul lui de muncă sau afacerea lui se află în pericol, încrederea pe care Omul Simplu a investit-o în Omul De La Putere se prăbușește. La fel se întâmplă și dacă Omul De La Putere, prin acțiunile sale de guvernare, îi induce Omului Simplu ideea că are tot mai puține opțiuni în privința libertății sale. Omul Simplu urăște să fie controlat la fiecare pas, zi și noapte. Desigur, el respectă legea. Dar, dacă această lege devine un element de intruziune și perturbator în viața sa obișnuită, el începe să vadă ca pe o necesitate înlăturarea Omului De La Putere și înlocuirea acestuia cu altcineva mult mai dispus să respecte spiritul dreptății.

În situația în care Omul De La Putere nu îi oferă Omului Simplu prosperitate, siguranță și libertate, Omul Simplu își îndreaptă atenția spre actorul politic care reușește să îl „seducă” prin imaginea unui alt viitor, total diferit de prezentul dezamăgitor. Dacă vocea acelui actor politic devine tot mai puternică și mai convingătoare pentru Omul Simplu, Omul De La Putere devine și el din ce în ce mai îngrijorat, fiindcă se vede confruntat cu posibilitatea în care să piardă accesul la acel instrument minunat numit Putere.

Omul Candidat La Putere este rivalul Omului De La Putere. Nu contează ce fel de mesaj transmite Omul Candidat La Putere. Omul De La Putere va folosi orice fel de strategie pentru a bloca drumul către guvernare al Omului Candidat La Putere. În această strategie se pot include chiar și acțiuni de etichetare și demonizare a Omului Candidat La Putere, în așa fel încât Omul Simplu să înțeleagă că Omul Candidat La Putere este cel care vrea să îi facă rău, nu altcineva. Eticheta „extremist”, de exemplu, pusă Omului Candidat La Putere, are potențialul de a convinge o parte din electorat că Omul De La Putere este ținta unor manevre subversive, manevre având în spatele lor forțe oculte și pregătite de mai mult timp să preia Puterea. Degetul acuzator al Omului De La Putere se îndreaptă spre Omul Candidat la Putere, acest gest îndemnându-l pe Omul Simplu să adopte aceeași manieră de apreciere prin etichetare a celor care aspiră la locurile guvernanților.

Oare chiar sunt necesare astfel de campanii pe care Omul De La Putere le desfășoară pentru denigrarea Omului Candidat La Putere? Dacă Omul De La Putere are intenții rele în ceea ce îl privește pe Omul Simplu, da, ele sunt necesare. Numai așa Omul De La Putere poate spera că își va înlătura rivalul din lupta politică și își va menține poziția dominatoare și exploatatoare în societate. Dacă însă intențiile Omului De La Putere sunt dintre cele mai bune, teama că Omul Candidat La Putere ar putea să facă vreun rău cuiva trebuie să dispară. Omul De La Putere pur și simplu trebuie să îi ofere Omului Simplu prosperitate, siguranță și libertate. În felul acesta, Omul Simplu va fi foarte mulțumit cu viața sa, tihnit, satisfăcut că poate trăi exact așa cum își dorește. Și, desigur, nu îi va acorda atenție Omului Candidat La Putere (fie el etichetat drept „extremist” sau nu), fiindcă nu are motive să îi acorde atenție. Orice posibilă amenințare venită din partea Omului Candidat La Putere dispare.

Omul De La Putere trebuie să își pună mereu această întrebare: „Ce își dorește Omul Simplu?” Și, dacă el îi livrează Omului Simplu o viață cu adevărat prosperă, sigură și liberă, nu mai are de ce să își facă griji în privința oricărui Om Candidat La Putere.

”Prosperitate,

siguranță,

libertate:

iată cele trei deziderate

ale Omului Simplu.”

Claudiu Neacșu

Sursa: Revista Culturala Leviathan

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 5 Average: 5]

Categorii

Articole recente

Translate »